PROF. DR.

Jan Oliver Schwarz

Jan Oliver Schwarz

Pro­fes­sur für Gen­er­al Man­age­ment
München

T: (0)89 – 38 66 78-0 E-Mail: janoliver.schwarz@amdnet.de

Lehre: Grund­la­gen der Betrieb­swirtschaft­slehre und Strate­gis­ches Man­age­ment. Forschung: Zukun­ft­sori­en­tierte Strate­gieen­twick­lung, ins­beson­dere Cor­po­rate Fore­sight Prozesse, Sce­nar­io Plan­ning, Del­phie Meth­ode, Trend und Weak Sig­nal Man­age­ment, Strate­gis­che Dynamis­che Sim­u­la­tio­nen; Dynam­ic Capa­bil­i­ties; Ver­wen­dung von Pro­duk­ten der kul­turel­len Orig­i­nal­ität­spro­duk- tion in Unternehmen.

Curriculum Vitae

VERÖFFENTLICHUNGEN (AUSWAHL)

  • Im Druck

    Müller, A. W. & Schwarz, J. O. (im Druck). “Assess­ing the func­tions and dimen­sions of visu­al­iza­tions in fore­sight”. Fore­sight.

  • 2015

    Schwarz, J. O. 2015. ”The ‘Nar­ra­tive Turn’ in devel­op­ing fore­sight: Assess­ing how cul­tur­al prod­ucts can assist orga­ni­za­tions in detect­ing weak sig­nals“. Tech­no­log­i­cal Fore­cast­ing & Social Change, 90, 510–513.

  • 2014

    Schwarz, J. O., Kroehl, R. & von der Gracht, H. 2014. “Nov­els and nov­el­ty in inno­va­tion – Enact­ing weak sig­nals by tak­ing advan­tage of nov­els as speci­fic frames of ref­er­ence”. Tech­no­log­i­cal Fore­cast­ing & Social Change, 80, 66–73.

  • 2013

    Rohrbeck, R. & Schwarz, J. O. 2013. “The Val­ue Con­tri­bu­tion of Strate­gic Fore­sight: Insights From an Empir­i­cal Study Among Large Euro­pean Com­pa­nies”. Tech­no­log­i­cal Fore­cast­ing & Social Change, 80(8), 1593–1606.

    Schwarz, J. O. 2013. “Busi­ness Wargam­ing for Teach­ing Strat­e­gy Mak­ing”. Futures, 51, 59–66. Schwarz, J. O. & Liebl, F. 2013. “Cul­tur­al Prod­ucts and their Impli­ca­tions for Busi­ness Mod­els: Why Sci­ence Fic­tion Needs Socio-Cul­tur­al Fic­tion”. Futures, 50, 66–73.

    von Grod­deck, V. & Schwarz, J. O. 2013. “Per­ceiv­ing Mega­trends as Emp­ty Sig­ni­fiers: A Dis­course-The- oret­i­cal Inter­pre­ta­tion of Trend Man­age­ment”. Futures, 47, 28–37.

    von der Gracht, H., Keller, J., Rohrbeck, R. & Schwarz, J. O. 2013. “Die Zukun­ft der Europäis­chen Ver­sicherungswirtschaft: Ergeb­nis­se ein­er Del­phi-Studie”. In Eck­stein, A. & Liebe­trau, A. (reds.), Insur­ance & Inno­va­tion: Ideen und Erfol­gskonzepte von Experten aus der Prax­is. Karl­sruhe: Ver­lag Ver­sicherungswirtschaft, 51–61.

    Schwarz, J. O. 2013. “Langfristige Trend- und Zukun­fts­forschung bei der Allianz“. In Zweck, A. & Popp, R. (reds.), Zukun­fts­forschung im Prax­is­test. Wies­baden: Springer, 171–180

  • 2012

    Liebl, F. & Schwarz, J. O. 2012. “’Art Facts’: Zur Nutzung kul­tureller Orig­i­nal­ität­spro­duk­tion für die Strate­gis­che Frühaufk­lärung”. In Koschnick, W. J. (reds.). FOCUS-Jahrbuch 2012: Prog­nose, Trend- und Zukun­fts­forschung. München: FOCUS Mag­a­z­in Ver­lag, 277–301.

  • 2011

    Schwarz, J. O. & Liebl, F. 2011. “Quell­code der Zukun­ft“. GDI Impuls, 4, 82–87.

    Schwarz, J. O. 2011. Quell­code der Zukun­ft: Lit­er­atur in der Strate­gis­chen Frühaufk­lärung. Berlin: Logos.

    Schwarz, J. O. 2011. “Ex-Ante Strat­e­gy Eval­u­a­tion: The Case for Busi­ness Wargam­ing”. Busi­ness Strat­e­gy Series, 12(3), 122–135.

     

  • 2010

    Liebl, F. & Schwarz, J. O. 2010. “Nor­mal­i­ty of the Future: Trend Diag­no­sis for Strate­gic Fore­sight”. Futures, 42(4), 313–327.

  • 2009

    Schwarz, J. O. 2009. “Busi­ness Wargam­ing: Devel­op­ing Fore­sight with­in a Strate­gic Sim­u­la­tion”. Tech­no­log­i­cal Analy­sis and Strate­gic Man­age­ment, 21(3), 291–305.

    Oriesek, D. F. & Schwarz, J. O. 2009. Busi­ness Wargam­ing: Unternehmenswerte schaf­fen und schützen.

    Schwarz, J. O. 2009. “The Sym­bol­ism of Fore­sight Process­es in Orga­ni­za­tions“. In Costan­zo, L. A. & MacK­ay, R. B. (reds.). The Hand­book of Research on Strat­e­gy and Fore­sight. Chel­tenham: Edward Elgar, 82–89.

    Schwarz, J. O. 2009. “Schwache Sig­nale in Unternehmen: Irrtümer, Irri­ta­tio­nen und Inno­va­tio­nen”. In Popp, R. & Schüll, E. (reds.). Zukun­fts­forschung und Zukun­fts­gestal­tung: Beiträge aus Wis­senschaft und Prax­is. Berlin: Springer, 245–254.

     

     

  • 2008

    Schwarz, J. O. 2008. “Assess­ing the Future of Futures Stud­ies in Man­age­ment”. Futures, 40(3), 237- 246.

  • 2007

    Schwarz, J. O. 2007. “Com­pet­i­tive Intel­li­gence: A Field for Futur­ists?”. Futures Research Quar­ter­ly, 23(1), 55–65.

    Schwarz, J. O. 2007. “Assess­ing Future Dis­or­ders in Orga­ni­za­tions: Impli­ca­tions for Diag­nos­ing and Treat­ing Schiz­o­phrenic, Depressed or Para­noid Orga­ni­za­tions”. Fore­sight, 9(2), 15–26.

  • 2006

    Schwarz, J. O. 2006. The Future of Futures Stud­ies in Man­age­ment: A Del­phi Study with a Ger­man Per­spec­tive. Aachen: Shak­er.

  • 2005

    Schwarz, J. O. 2005. “Link­ing Strate­gic Issue Man­age­ment to Futures Stud­ies“. Futures Research Quar­ter­ly, 21(3), 39–55.

    Schwarz, J. O. 2005. “Pit­falls in Imple­ment­ing a Strate­gic Ear­ly Warn­ing Sys­tem“. Fore­sight, 7(4), 22- 30.